Tillfälligheterna som ledde till att GFS växer så det knakar

På bild: Tony Jansson och Johan Sterner

I vanliga fall har vi berättat om våra kunders enskilda företagsresor. Men den här gången väljer vi en annan ingång. GFS (Göteborgs Fastighetsservice) har funnits i 28 år – och mycket har hänt sedan starten. I dag drivs GFS i ny regi – därför väljer vi istället att berätta om företagets resa. Här är berättelsen om GFS!

Vi kliver in i GFS:s lokaler på Aröds Industriväg. Det luktar nytt! Du vet som det gör när man precis har flyttat in i sitt nya hem. Och det är just vad GFS har gjort. Delvis. I alla år har verksamheten bedrivits på Stampgatan i Göteborg – och det gör den fortfarande – men nu har bolaget även expanderat till Hisings Backa, där kontor, samlingsplats och verkstad håller till.

– Vi startade upp på Stampgatan 1992. Då körde vi renodlat på fastighetsskötsel på förmiddagarna och gick rundor. Såg över lampor, dörrar, avlopp, sophantering och sånt där. På eftermiddagarna åkte vi ut och servade vitvaror. Bytte ut och reparerade. Sedan fick man flaxa litegrann om någon behövde hjälp med något akut, vi hade ju jour också, berättar Tony Jansson som varit med sedan starten:

– Vi var fyra gubbar som startade GFS. Av oss är det bara jag kvar nu. Efter två år dog Bengt, som då höll i trådarna på kontoret. Lille-Kjell slutade för åtta eller om det var nio år sedan. Och nyligen gick Store-Kjell i pension, fortsätter Tony.

Hur träffades ni?

– Vi var anställda på ett liknande företag som höll på med fastighetsservice. Jag började där sommaren 1990 och företaget var ganska stort då. Där jobbade både fastighetsskötare, städare och rörläggare. Men när företaget såldes till nya ägare så blev allt sämre, säger Tony.

Som anställd hade Tony då hand om fastighetsskötseln för en bostadsrättsförening på Stampgatan: BRF Stampen. Föreningen var nöjda med Tony och ville själva anställa honom:

– Men då kom Bengt på att vi kunde starta upp något eget istället. Vi kunde lämna förfallet på det andra företaget, och så kunde vi fyra hjälpas åt på Stampgatan om någon blev sjuk eller skulle på semester. Det nappade föreningen på, och det var så vi startade GFS.

Och starten gav ringar på vattnet. Snart nappade fler bostadsrättsföreningar på att anlita deras tjänster:

– Föreningarna delade bland annat garageinfart med BRF Stampen och vi kom bra överens med de som höll i trådarna. De bad oss att räkna på det och det slutade med att vi då fick fastighetsskötseln och servicen för BRF Friggagatan och BRF Breitenfeld också.

Och många lägenheter blev det. 600 stycken längs Stampgatan och Friggagatan.

– Sedan hade Lille-Kjell fastighetsskötseln för BRF Bockemossen ett tag också. 234 lägenheter med 34 tvättstugor. Vi hade att göra, säger Tony.

Utöver fastighetsskötseln fick GFS så småningom även uppdrag av fastighetsbolag som Wallenstam och Blomstrands i Göteborg:

– Då var det ren service. Exempelvis om en tvättmaskin eller spis hade gått sönder, säger Tony.

”Allt är tillfälligheter”

Vi lever i en tid där unga i karriären jagas av mål, strategier och prestationsångest mer än någonsin. Vi läser om företags framgångssagor som grundat sig på höga utbildningar, nätverksträffar och tydliga affärsplaner. Tony var 32 år när han började med fastighetsskötsel, och berättar att han tog det med ro:

– Jag hade ingen utbildning när jag började på Stampen. Sluggo, som jobbade där då, lärde mig på plats, berättar han.

Det är härligt att ta del av GFS:s historia. Bolaget växer så det knakar – men Tony menar att det var tillfälligheter som gjorde att bolaget bildades:

– Allt är tillfälligheter. Hade inte Sluggo (inser i efterhand att vi borde frågat vad Sluggo heter egentligen… reds anm) och jag träffats på sjön som 16-åringar 1974 hade han heller aldrig dragit med mig till att börja på den där firman 1990. Hade jag inte börjat där hade jag aldrig träffat Bengt, Store-Kjell och Lille-Kjell. Och hade det andra företaget inte gått dåligt så hade vi förmodligen aldrig startat GFS.

Ny ledning

I dag drivs GFS i ny regi – och när vi är inne på spåret tillfälligheter – så är det kanske även så som bolagets VD Johan Sterner kom in i bilden. I 15 år jobbade Johan på vitvarutillverkaren Miele, där han kom i kontakt med GFS:

– Då skojade vi litegrann om att jag borde gå in som delägare i GFS, eftersom jag hjälpte gubbarna en del med tvättmaskinerna. Och efter en tid så blev det så också, berättar Johan.

Du gick alltså in som delägare direkt. Hur kändes det?

– Det var inga problem. Kjell och Tony är bra! Jag var trygg med att de kunde fastighetsskötseln utan och innan. Min bit är maskinservicen, som jag hållit på med hela livet.

Johan började våren 2016 och det var första gången som han blev företagare. Nyligen gick Kjell i pension och nu är Johan och Tony ensamma delägare.

Hur tycker du att det är att driva företag jämfört mot att vara anställd?

– Självklart finns det både fördelar och nackdelar med allt. Som anställd hade jag inte lika mycket att tänka på. Nu är det mer ansvar, samtidigt som det är en större frihet!

Nuet och framtiden

I samband med ägarbytet har det också blivit en naturlig övergång i affärsområde och kundsegment:

– Eftersom jag enbart har jobbat med maskinservice så tog jag med lite kunder och drog in nya. I dag är vi återförsäljare för Miele och samarbetar nära dem, berättar Johan.

GFS utför fortfarande fastighetsskötseln för föreningarna på och kring Stampgatan och har kvar expeditionen där. Men övrigt fokus går allt mer åt maskinservice. Och i takt med att bolaget har vuxit har också ny arbetskraft kommit in:

– Vi har anställt fyra stycken sedan jag började. Exempelvis ansvarar Patrik nu för fastighetsskötseln på Stampgatan. Magnus utför service och installationer. Bland annat för bostadsbolaget Balder, där vi gör alla installationer i tvättstugorna, säger Johan.

I dag jobbar GFS även med medicinmaskiner. Johan driftsätter och validerar diskdesinfektorer inom svensk sjuk- och tandvård och reser land och rike runt. Till sin hjälp har han sin son Robert:

– Jag tror att vi kommer jobba ännu mer med medicinteknik i framtiden. Och ska vi ha nöjda kunder som tycker att vi är på plats snabbt, återkopplar och gör det vi ska så måste vi täcka upp med mer personal. En kund ska aldrig behöva vänta och känna sig förbisedd. Jag tycker det är viktigt med telefonsupport och att vi alltid är tillgängliga. Därför har vi nu Katja på administration som kan avlasta oss med att ta bokningarna och lägga ut jobben.

Tony, du har varit i branschen i 30 år nu. Vad har det bästa varit under den tiden?

– Att det alltid har rullat på! Visst har vi haft fastigheterna som våra grundpelare sedan start och visst har vi gått samma rundor på förmiddagarna under alla dessa år, men ändå är jobbet väldigt varierande. Du har aldrig någon aning om vad som kan hända om dagarna. Och nu har Johan sett till att vi jobbar mer med maskinservicen, som innebär att vi får resa ganska mycket.

Johan får också frågan:

– Att vara ute och skruva tycker jag mest om. Jag föredrar att vara ute och jobba framför pappersarbete, som dessutom inte är min starka sida. Det är där Hillevi kommer in!

Du syftar på bokföringen?

– Inte bara det. Jag frågar henne först, innan jag gör något, säger Johan och skrattar.

Tony instämmer:

– Ja, hon rätar upp oss lite. Jag minns att hon sa ”så här kan ni inte göra” en del i början. Men jag har nog alltid legat ganska bra till tror jag!

Vilka frågeställningar kan det handla om då?

– Hur vi ska tänka med förmåner kring våra bilar, om vi har råd att anställa fler och så vidare. Vi bollar mycket! Och så ser hon till att betalningarna går in och ut som de ska. Hon har koll på bolaget helt enkelt, blinkar Johan.

Ett väldigt fint betyg, måste vi säga! Vårt samarbete har sträckt sig sedan 1999 och det är alltid lika roligt hos GFS. Vi tackar för en fin intervju – och för att vi får fortsätta vara med på er resa!

Skattenyheter och lagar som träder i kraft 2020

God fortsättning på det nya året! Här sammanfattar vi några nya lagar och skatteändringar som trädde i kraft 1 januari 2020 – som är bra att ha koll på i ditt företagande.

Kapitalkravet sänks för privata aktiebolag

Den 1 januari sänktes det lägsta tillåtna aktiekapitalet från 50 000 kr till 25 000 kr för privata aktiebolag som bildats efter årsskiftet.

Ett privat aktiebolag som bildats före den 1 januari 2020 kan ansöka om att minska sitt aktiekapital – om bolaget önskar – men Srf konsulterna rekommenderar bolag att behålla sitt befintliga aktiekapital:

– En stabil ekonomi är en av grundpelarna i hållbart företagande som skapar tillväxt och arbetstillfällen. Genom att bibehålla aktiekapitalet riskerar bolaget heller inte en direkt förändring av kreditvärdigheten, säger Roland Sigbladh förbundsdirektör Srf konsulterna, till tidningen Konsulten.

Reklamskatten sänks

Reklamskatt gäller reklam på bland annat skyltar, bio och tryckta annonser. Nu sänks reklamskatten från 7,65 procent till 6,9 procent av beskattningsvärdet. Samtidigt höjs gränsen för redovisningsskyldighet från 60 000 kr till 100 000 kr.

Nyheter kring inkomstskatt

Värnskatten avskaffas
Avskaffandet innebär att den högsta marginalskatten på arbetsinkomster sänks med 5 procentenheter.

Skatten sänks för personer över 65 år
Skatten för personer som vid beskattningsårets ingång fyllt 65 år sänks för en inkomst över 17 000 kr per månad. Sänkning sker genom att det förhöjda grundavdraget förstärks.

Nu krävs elektronisk betalning för Rot och Rut-avdrag

För att bekämpa ekonomisk brottslighet vid utförda rot- och rut-arbeten är det nu krav på att betalningen mellan kund och utförare sker elektroniskt. Exempel på elektroniska betalningar är betalning med kontokort, inbetalningskort, BankID och Swish.

Källor: Skatteverket och Srf

Företagsresan avslutas – nu skapar Hasse och Gisela nya minnen!

I Hasses studio kommer ljuva toner fortsätta att spela. Kanske klipps det ihop en och annan film också – men bara för nöjes skull. Nu väntar det arbetsfria livet!

– Man skulle skrivit en bok om sitt liv som musiker. Den hade nog blivit en best seller, säger Hasse Schmid och tar en sipp på sitt kaffe.

Bortsett från en liten avstickare som Sveriges näst bästa dammsugarförsäljare (för Electrolux) har musiken alltid varit en stor del av Hasses yrkessamma liv. Han berättar många roliga historier. Som när han fick uppgiften att lära sig spela saxofon på 6 veckor och klarade det. När han var sångare i dansbandet Matz Bladhs och spelade i Janne Lucas band ”Rivalerna”. Men efter 30 år som musiker fick Hasse reumatism och fick avsluta turnélivet. Han fortsatte som musiklärare ett par år – och hade över 400 elever. Därefter startade han upp sitt företag Studio H – som han har bedrivit sedan 13 år tillbaka.

När och hur vi lämnar arbetslivet ser olika ut. Vissa tycker det känns ledsamt att gå i pension medan andra tycker det är härligt. Hasse håller med i det sistnämnda. För två år sedan testade han och hans fru Gisela på att åka till Spanien ett par månader. Hasse berättar att han mår bättre i kroppen när han är där. Och kan till och med halvera sin medicin – sedan dess bor paret halva året i Santa Pola, halva året i Sverige.

Vi träffar Hasse och Gisela i deras nyinköpta villavagn. För en tid sedan sålde de sitt hus och nu bor de i villavagnen när de är i Sverige. Intill villavagnen står Hasses portabla och ljudisolerade studio tillsammans med den husbil som de reser till Spanien med.

Vi slår oss till bords. Hasse är kund hos oss sedan 2008 och just nu hjälper vi honom att avveckla firman:

– Det känns så skönt. Eller ja, jag hade inga problem med att jobba. Men jag minns särskilt tiden innan vi sålde huset och höll på att renovera. Då kände jag bara ett tag att nä, nu orkar jag inte mer.

Bevara dina minnen

Hur Studio H blev en inspelningsstudio för film är en rolig historia. Till en början höll Hasse på med midi-filer till dansband – det vill säga bakgrundsmusik som stärkte upp ett band till att låta som en hel orkester:

– Men till slut tröttnade Hasse på det, säger Gisela:

– Så vi la ut en annons i lokalbladet. ”Gör om gamla rullband, kassettband och grammofonskivor till cd-skivor”. Men så hörde det av sig en herre som frågade: ”kan du göra film också?” ”Jajamensan!” sa Hasse… Men han hade ingen aning!

– Nej, inte en susning, säger Hasse. Kunden hade en massa smalfilmer han ville få överfört till dvd. Min idé var ju bara att hålla på med musik. Men jag tog uppdraget och fick lära mig film. Efter det så blev det att vi parallellt även gick över till att digitalisera smalfilmer, Super 8 och Dubbel 8.

Hasse kontaktade en firma i USA och köpte en scanner därifrån. Dyrt var det. Men som Hasse säger: ”inga problem”. Han hyrde en lokal och investerade så småningom i en bättre scanner som gick lite snabbare. Därefter har det bokstavligen rullat på! Verksamheten spreds mycket från mun till mun och annonseringen, vars slogan var Bevara dina minnen fick till slut trappas ned.

Studio H

Filmerna kom ofta i bärkassar, huller om buller. Hasse och Gisela hjälptes åt med att lägga i ordning allt. Sedan skulle varje rulle tvättas av med specialsprit, så att upplösningen blev klarare och fritt från damm. Därefter skulle datorerna jobba och scanna allt:

– Bildruta efter bildruta skulle scannas in. Och datorn scannade in 21 bildrutor per sekund. Därefter var det ingen film, utan massor av fotografier som skulle sammansättas. Det tog tid! Datorerna jobbade hela kvällar och nätter. Sedan skulle jag redigera, lägga på musik, klippa bort brännhål och justera färger. Det var mycket jobb, berättar Hasse.

Kunderna var både privatpersoner som företag, hembygdsföreningar och kyrkor. Vissa ville ha hjälp med bakgrundsmusik till event och firmafester. Andra ville ha hjälp med att spela in låtar de själva hade skrivit. Och Hasse spelade alla instrument. Fram till 2016 samarbetade även Studio H med en stor fotohandel som skickade paket med video flera gånger i veckan.

Såg kunderna framför sig hur de ville ha sina filmer eller fick du fria tyglar?

– Oftast hade de inga preferenser. Många visste ju inte ens vad som fanns på filmrullarna utan de ville helt enkelt bevara sina minnen från släktingar och så vidare, och kunna spela upp dem. Få en färdig produkt, säger Hasse och fortsätter:

– Sedan hade jag nog väldigt mycket tur också. Jag klippte ut stillbilder och la på omslaget till dvd:erna. Och jag träffade nästan alltid rätt med att få med personer som betyder mycket för dem. Som jag såklart inte visste vilka det var. Exempelvis kundens mamma eller pappa.

Kunden fick mer än vad den förväntade sig!

– Ja precis. Och det var nog så det goda ryktet spred sig om Studio H. Hasse la ner så mycket energi och själ på varje uppdrag. Det var inte bara en film som fördes över till ett nytt format, säger Gisela.

Vad har varit det roligaste under tiden med Studio H?

– Det måste ju vara alla livshistorier vi har fått ta del av! Eller hur Hasse? säger Gisela.

– Ja, vi har lärt känna många människor. Vi fick höra både tragiska som roliga berättelser från våra kunder. Mycket som var kopplat till det som dokumenterats i filmerna. Och ibland var det med saker på filmerna som kunderna absolut inte visste låg där. Privata saker, om man säger så. Då fick jag ju ringa upp ibland och fråga ”ska det här verkligen vara med?”

Gisela skrattar:

– Ja vi sett mycket roligt alltså.

Hasse och Gisela i Santa Pola.

”Vi ville ha någon utomstående”

När Hasse startade verksamheten erbjöd sig en vän att hjälpa till med både bokföring och deklaration. Men det kändes inte bra, berättar de:

– Vänner och ekonomi ska inte blandas samman. Vi ville ha någon utomstående.

I samband med att Hasse tröttnade på matlådalivet och beslutade sig för att fortsätta verksamheten hemifrån skulle även Studio H:s tidigare redovisningskonsult sluta. Hon rekommenderade Spartan och sedan dess har vi samarbetat. Gisela har hållit ordning på kvittona till oss:

– Jag tycker vi har haft ett jättebra samarbete, säger hon.

Hur känns det att avveckla firman?

– Det känns skönt. Allt har sin tid och vi är klara nu, säger Hasse.

Ja nu kör vi på ett år till med att avsluta. Snart sitter ni med varsin kopp konjak och bara godkänner allt!

– Nä. Brandy. Den som heter Terry. Den ska det vara, säger Hasse och ler.

I skrivande stund är Hasse och Gisela på väg till Santa Pola för 6 månader i värmen. Vi önskar dem en riktigt go’ resa!

Att avveckla ett företag

När det är dags att avveckla ett företag finns det en hel del saker att tänka på – som också kan vara skönt att få hjälp med. Företaget ska avregistreras för F-skatt och moms och därefter tar det ungefär ett år till i processen. Deklarationen ska göras och inventarier ska avyttras.

Vi vill vara mer än en redovisningsbyrå och bidrar därför med rådgivning i hela företagsprocessen: egenföretagande som företagsutveckling. Vi hjälper dig också när det är dags att avveckla ditt företag. Läs mer om våra tjänster här!

Salong Wenche

45 år på Salong Wenche: ”Jag har inga planer på att sluta!”

Salong Wenche

Wenche Helmersson öppnade sin salong när hon var 25 år gammal. Sedan dess har hon fått följa sina kunder genom livet, hinna med både en och flera renoveringar och gjort så många hållbara frisyrer att det är omöjligt att räkna. Häng med på resan tillbaka till där allt började!

Redan som liten ville Wenche bli frisör. En dag när det var teckning i skolan satt hon och målade åtta olika frisyrer på ett pappersark, som hon signerade med sitt namn och klass 7B.

Fyra år senare var frisördrömmen på väg att bli verklighet. Året var 1965 och Wenche började utbilda sig på frisörtoppskolan i Sandvika utanför Oslo. Hon studerade i fyra år och fick lärlingsanställning på Ester Salong.  

– Jag minns att pappa sa till mig då att ”frisör är ju rätt för dig Wenche, men samtidigt är jag lite besviken”. Han ville ju så gärna att jag skulle börja jobba på hans kontor, säger Wenche och skrattar:

– Sedan blev jag kär i en svensk man också, och då tyckte han att jag hade kunnat tjäna mer pengar om jag i alla fall var kvar i Oslo.

Men Sverige blev det. Närmare sagt Göteborg och Hisingen. Vid 22 års ålder fick Wenche jobb på salongen Fair Lady på Backaplan. Och efter tre år fick hon nys om en tillgänglig lokal, bara ett stenkast därifrån:

– Lokalen låg väster om Kvillebäcken i ”Rosa Huset”. Och en kund till mig drev caféet ”Rosa Mi” i lokalen bredvid. Hon tyckte att vi skulle bli grannar! Jag gick där och trevade fram och tillbaka – och plötsligt så hade jag tagit över lokalen. Min dåvarande man Lasse hjälpte mig att renovera och jag hade bara en vecka på mig från det tidigare jobbet tills dess att jag skulle sätta igång på nytt.

Sagt och gjort. Den 19 november 1973 öppnade hon upp Salong Wenche.

Du var bara 25 år då. Var det läskigt att öppna din egen salong?

– Nej det skulle jag inte säga. Jag hade full kundlista direkt, eftersom jag fick med mig mina kunder från den andra salongen. Och vid öppningen hade jag en annons på första sidan i Göteborgsposten del två. Det var roligt! Det kom bara mer och mer kunder och jag kände att det här nog skulle gå!

Wenche berättar att hon anställde en lärling från första stund. Lena heter hon, och blev kvar på salongen i 16 år. Först som anställd och därefter hyrde hon stol.

Har du haft några utmaningar på vägen som du vill berätta om?

– Det är svårt att få in någon som vill hyra stol på salong. Det är mycket som ska stämma. Det var något år under åttiotalet som jag var själv, och då hade jag dessutom solarium på salongen. Det blev mycket att ta hand om på egen hand så då delade jag upp lokalen. Men sedan har det flutit på. Jag har antingen haft lärlingar eller någon som vill hyra in sig.

En annan som började sin karriär hos Wenche är ingen mindre än Spartans Hillevi. Då som extrajobbande trettonåring, sommaren 1975:

– Jo då, hon började i schamponeringen. Men det förvånade mig inte att hon senare skulle jobba med ekonomi, eftersom hon tidigt frågade om semesterpeng. Hillevi sa då att hennes vän som sommarjobbade i butik hade fått det, säger Wenche och ler:

– Semesterpeng för att jobba i schamponeringen… Det hade ju inte jag tänkt på. Men jag fick såklart räkna ut lite då!

Och nu sköter hon din bokföring.

– Ja, men jag fick fråga många gånger först. Hillevi ville ju gärna inte bokföra för kompisar. Men när min redovisningskonsult gick i pension för något år sedan tog hon över. Och det är jag glad för. Nu har jag alltid någon att bolla med!

Wenche på 40-års jubileum av salongen, 2013.

Hållbara frisyrer och konstverk

Varje år åker Wenche på kurser och mässor för att lära sig något nytt och hämta inspiration. Hon berättar att mycket kommer igen, fast på nya sätt. Frihandspensling heter exempelvis balayage nu för tiden. Det är viktigt att uppdatera sig, säger hon. Så man hänger med i trenderna.

Men det finns en sak som Wenche aldrig ändrar på:

– Jag tar mig alltid tid för kunden och kryssar nästan alltid av en timma för klippning. Jag är noggrann och den ska aldrig rafsas igenom. Efteråt vill jag gärna styla lite. Kunden ska ju känna sig fin när hon går från mig. 

Du har fått höra att du är en konstnär också!

– Ja det kanske jag är? Jag tycker det är roligt med färg. Sedan tror jag att det är kombinationen med att jag gör hållbara frisyrer. Kunder berättar att stylingen håller i flera dagar, och det är nog för att jag blivit tränad i att föna från grunden. Det kan se lite, lite stelt ut första timmarna men å andra sidan så håller det också. Det brukar vara tacksamt vid bland annat bruduppsättningar. 

En salong genom tiderna

Precis som hårtrender kommer och går så ändras också inredningstrenderna. Och med Wenches 45 år i Rosa huset har salongen hunnit med några förändringar. Hon berättar att väggarna var klädda i gyllene medaljongtapeter till en början – typiskt 70-tal. Stolarna var primitiva och färgen gick i beige.

Sedan dess har lokalen gjort en rad stilbyten. Genom åren har både träpaneler och valv tillkommit. Väggarna har pendlat mellan vitt, senapsgult, ljusgrönt och ljusgrått. För några år sedan fick stolarna bli röda och kassadisken, som hängt med i alla år, fick sig en renovering den också:

– Den gör jag mig aldrig av med. Den stod i salongen redan innan jag tog över och Lasse renoverade den. Vackert rundad är den med ekskiva, röd klädsel och knoppar i mässing. När jag sålde salongen fick den flytta in i min lilla lägenhet. Jag sitter och äter frukost vid den nu!

Wenche sålde salongen i juli 2018. Nu hyr hon stol istället och har trappat ner till tre dagar i veckan:

– Jag börjar vänja mig vid det nya, men jag har inga planer på att sluta och bli heltidspensionär.

Vad har det bästa varit under de här åren?

– Jag har alltid firat mina jubileer med mat och dryck till mina kunder. Både när jag firade 15, 20, 30 och 40 år. Jag gillar att hålla stora fester!

Uppdatering:

Från och med den 30 juni 2020 fortsätter Wenche på Salong Black & White i Göteborg. Klicka här

för att komma till deras Facebook-sida!

 


 

Fler företagsresor: 
Skulle aldrig bli egenföretagare – men kunde inte släppa affären
Marks Cykel och Fritid ger sig in på nya terränger
”Om inte vi värderar vårt arbete – vem ska då göra det?”

 

Trägen Träningscenter

Han är Krav Magans Mr Miyagi: ”Här ska alla känna sig trygga att träna”

Trägen Träningscenter

”Trägen vinner” heter det ju. Och med mycket envishet kan man komma hur långt som helst. Tommy Bloms företagsresa är en mycket spännande historia, men först – välkommen till Trägen Träningscenter!

I början av september besökte Spartan vår kund Tenacity AB på invigningen av deras nya lokal:

– Nu har vi äntligen ett ställe dit folk kan komma och det känns jätteskönt. Innan Trägen Träningscenter har det känts som att man har haft en kompetens som många behöver, men som varit svår att nå ut med då det inte funnits något ställe att marknadsföra och hänvisa till. 450 kvadratmeter träningsyta och en lektionssal ger förhoppningsvis en helt annan seriositet, säger Tommy Blom.

Tommy Blom har tränat självförsvar sedan 1994. 1996 blev han instruktör och har sedan dess tränat och utbildat inom Krav Maga. Han började med att driva sin egen klubb på Fighter Centre och har sedan 2002 även jobbat internationellt med att hålla instruktörsutbildningar. På Krav Maga Global utbildar han nya instruktörer inom organisationen samt vidareutbildar befintliga instruktörer när det kommer uppdateringar. Och när Försvarsmakten införde Närkampen var Tommy en av de externa instruktörerna som utbildade instruktörer och examinatörer även där.

Svårt att hänga med? Ja, det tyckte vi också. Men så är det ju också med drivna personer som har hunnit med ofantligt mycket och som bär på många historier. Och när man har rest över hela världen, utbildat- och träffat så många människor som Tommy har gjort så blir vi såklart nyfikna på att fråga:

Hur hamnade du egentligen där?

– Jag var väl talangfull, säger Tommy med ett skratt. Och så har jag femte svarta bälte i Krav Maga vilket egentligen är den högsta graden man kan få. Så jag blev helt enkelt tillfrågad om jag ville börja arbeta internationellt. Och det hela började med att jag muckade från lumpen och hade tröttnat på handboll. Jag ramlade in på Krav Magan, blev kär i det och i dag utbildar jag andra till att utbilda andra. Det är häftigt hur det kan bli. Och jättekul att se hur träningen sprider sig!

För de som inte vet – vad är Krav Maga?

– Det är ett renodlat självförsvarssystem baserat på naturliga reaktioner som man sedan har förädlat i tekniker. Det är lätt att lära sig, lätt att komma ihåg och bygger på dina naturliga instinkter. I exempelvis boxning har du och din motståndare handskar att skydda er med. Det har du inte i en ren självförsvarssituation. Därför lär Krav Maga ut tekniker för hur du dels ska skydda dig och dels slå hårdare tillbaka så att du snabbt ska ta dig ur motsituationer, säger Tommy och fortsätter:

– Krav Maga är ett militärt system från början men i dag täcker det allt. Från den civila delen där du slår tillbaka och springer från platsen. Till polis som behöver försvara sig och därefter gripa. Hur en livvakt ska agera i en så kallad VIP-protection och såklart det militära där det förstås är helt andra spelregler.

Starkare, Snabbare och Tryggare

Styrketräning i kombination med självförsvar gör att du blir starkare, snabbare och tryggare, menar Tommy. Och allt börjar med styrka – 2005 började Tommy träna Kettlebells. Året därpå blev han en av de första godkända instruktörerna för träningsformen i Sverige och tillsammans med Krav Maga och Strike Lab ingår nu Kettlebell-pass som utbud hos Trägen Träningscenter:

– Träning med kettlebells handlar om att bli stark, uthållig och att må bättre. Det är en bra träning för alla åldrar. Strike Lab innebär slag- och sparktekniker mot mitts: sparkkudde. Det är en rolig träning som liknar Krav Maga, men som inte innehåller fighting, säger Tommy och fortsätter:

– Vi vill ge människor möjligheten att bli mer motståndskraftiga i det vardagliga livet. Så att du exempelvis kan bära barn och matkassar utan att få ont i ryggen. Det krävs mycket mer av en liten motor än av en stor motor att göra ett och samma jobb. Men jobbar du upp en större motor får du en buffert så att du orkar mer!

Hillevi på invigningen – tillsammans på bild med Sofie Eckerman Blom och Tommy Blom.

En familjär känsla

Tommy berättar att Trägen ska bli lite av en fritidsgård för vuxna. Det ska vara en trevlig community och en familjär känsla. Därför är Tommy och Sofie noga med att träffa alla personligen som kommer dit första gången:

– De ska veta vilka vi är och vi ska veta vilka de är så att vi bygger upp en relation där alla trivs med varandra och känner sig trygga.

Är man medlem behöver man inte vara beroende av passen för att träna. Man kan också träna när som helst i det öppna gymmet.

Hur går man över tröskeln till att känna sig trygg i sin träning?

– Det vi gör är att du får fyra gratis provpass så att du får träna allt vi erbjuder. Vårt mål är alltid att lära – alla ska få instruktioner. Därför kommer vi nu också börja med att du kan köpa en introduktionskurs. På så vis undviker vi också nivåskillnaderna i klasserna där man inte får träna utifrån sina egna förutsättningar. I introduktionen är alla nybörjare och det i sig ger en trygghet till att fortsätta. Vi kommer att erbjuda introduktionstillfällena löpande så att du slipper vänta på nästa kursstart.

Vi har ju samarbetat i många år nu. Varför är det viktigt att ta in en redovisningskonsult tycker du?

– Nu när vi precis pratade om trygghet så skulle jag säga att det är en trygghet för mig! Det är viktigt att samarbeta med någon som har koll på ekonomiska lagar och regler, för det är ju en hel djungel. Skulle jag göra det också så skulle jag inte ha tid med mitt företagande. Det ger mig en trygghet att veta att saker kommer in till myndigheter i tid och att alltid ha någon att ringa och fråga. Jag jobbar ju som sagt en hel del internationellt och momssatsen skiljer sig i olika länder.

Starkare med kettlebells!

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Det roligaste är att få se människor utvecklas och se utvecklingen av personliga färdigheter. Allt från rörlighet till självförsvar och styrka. Det känns bra i magen att se dem gå härifrån glada och starkare!

Och vad är det bästa med att vara egenföretagare?

– Det är nog möjligheten att få styra min egen verksamhet och själv kunna bestämma vad jag ska lägga min tid på. Nackdelen med det är såklart att jag inte alltid får så mycket vila. Det faller sig naturligt att man ofta sitter och funderar över ”vad ska jag göra nu” ”hur ska vi lösa detta”. Men det är också det som är roligt med att vara egenföretagare. Man måste hela tiden se framåt!

Har du haft några utmaningar på vägen som du vill berätta om?

– Givetvis finns det perioder som jag inte sålt så bra som jag hoppats. Och då har jag fått lägga i en hårdare växel för att lösa det. Nu har vi precis öppnat Trägen och det är alltid många utmaningar i uppstarten. Exempelvis att teckna så många medlemskap som behövs för att vi ska gå runt.

Vad är nästa steg?

– Fokus ligger på att titta på vår marknadsföring och se hur vi kan synas bättre. Vi kommer sälja mer mot företag som är ett viktigt kundsegment för oss. Det köper också lite tid att få in större jobb nu i början medan de privata medlemskapen tecknas succesivt. Såklart tror jag också på att nätverka. Nu har vi ju äntligen ett ställe att hänvisa till!

Ett avslutande tips?

– Den 25 november erbjuder vi en kostnadsfri workshop i självförsvar för kvinnor. Läs mer här!

Renés Rör i Väst

Med 40 år i branschen: ”Efterfrågan kommer alltid att finnas”

Renés Rör i Väst

”Tio år på varje ställe, sen räcker det. Då kan man det och det är dags att gå vidare” sa en kollega till honom en gång. Och just så blev det också. Men vi tar det från början – här är intervjun med vår kund René Pietsch på Renés Rör i Väst!

Alla har vi våra yrkesval i livet och René Pietsch beskriver sitt val som väldigt enkelt. Han kom in i branschen genom en vän och därefter har det rullat på:

– Min kompis tyckte om att lägga rör och då ville jag också prova. Jag har trivts så bra som rörläggare sedan dess så det har inte funnits någon anledning att söka mig någon annanstans eller göra något sidospår, säger René.

Renés karriär började på varven i Göteborg. Som 23-åring jobbade han då som rörläggarhjälpare och monterade rören i båtarnas maskinrum. Först på Lindholmens varv och därefter på Eriksbergs varv. Där jobbade han kvar ett par år tills varven la ned.

Det första steget vidare som egenföretagare tog han för tjugo år sedan. Då ihop med en kompanjon. De arbetade ihop i tio år och därefter valde René att köra vidare själv med eget aktiebolag:

– Det fungerade inte mellan oss. Han hade hand om ekonomin och plötsligt fattades det pengar av någon konstig anledning som han inte kunde förklara. Nu har jag kört Renés Rör i Väst i snart tio år och det fungerar betydligt bättre. Och jag tjänar faktiskt desto mer.

Vill ha koll på ekonomin

Det är tydligt att René gillar ordning. Bland annat sätter han stor vikt i att det ska vara städat och snyggt i firmabilen:

– Det finns så många som slarvar med det och har lastutrymmen fulla med bärkassar och skräp och jag förstår inte hur man kan jobba i den miljön. Det ger ju inget vidare förtroende till kunden heller. Jag vill vara ordningsam, säger René.

Men det är också viktigt för René att ha koll på ekonomin. Särskilt efter de tråkiga erfarenheter som han berättar att han har med sig i bagaget. Sedan den dagen han startade sitt eget aktiebolag så har René samarbetat med oss på Spartan Redovisning:

– Jag tycker att det funkar jättebra. Jag har inga kunskaper i bokföring själv, vill inte lära mig det heller och främst så vill jag inte lägga en massa tid på det. Det känns jätteskönt att jag nu får en överblick varje månad på hur det ekonomiska läget faktiskt ser ut.

Vad är det bästa med att vara egenföretagare tycker du?

– Dels så är det variationen men också att man får bestämma över sin egen arbetstid. Även om det i praktiken inte alltid ser ut så. Man är aldrig riktigt ledig som egenföretagare men kan ändå bestämma över sin ledighet. Det är väl det som är en fördel med att vara sin egen chef.

Finns det en typiskt ”vanlig dag” i ditt jobb?

– Nej det gör det inte direkt. Ingen dag är den andra lik och det händer att jag inte vet vad jag ska göra i morgon. Men då poppar det ofta upp någonting! Det mesta jag gör är ombyggnationer i kök och badrum och de jobben får jag främst genom de byggföretag jag samarbetar med.

Hur ser din kundkrets ut?

– Det är kunder som jag haft i många år. Kunderna är främst byggföretagen och sedan är ungefär en tredjedel privatpersoner.

Har du haft några utmaningar på vägen som du vill berätta om?

– Det händer såklart småsaker varje dag men jag har nog inget konkret exempel. Eller jo, jag låste in min bilnyckel i firmabilen en gång. Det var en utmaning! Bakdörrarna var öppna och det var galler mellan förarplatsen och lastutrymmet. Jag fick helt enkelt lösa det genom att böja till ett 1,5 meter långt rör som jag kunde fiska ut nycklarna ur tändningslåset med.

I dag är René 64 år och så småningom vill han trappa ner med jobb. Vi avslutar med att fråga honom vad han tror att hans kunder kommer sakna den dagen han slutar att jobba:

– Jag tror att många inte vet var de ska vända sig eftersom det kommer vara brist på rörläggare. Det är inte så många som vill bli rörläggare i dag vilket jag tycker är synd. Efterfrågan kommer ju alltid att finnas!

Så registrerar du verklig huvudman

Den 1 augusti 2017 trädde lagen om registrering av verkliga huvudmän i kraft. Anmälan till Bolagsverket är obligatorisk och som befintligt företag måste du anmäla senast den 1 februari 2018!

Vi har fått en del frågor om verklig huvudman och om vi kan hjälpa till med registreringen. Som företagare måste du anmäla på egen hand med din e-legitimation. Det är enkelt och tar bara några minuter. Saknar du e-legitimation? Kontakta oss!

Totalt berörs omkring 800 000 företag och föreningar av lagen. De som måste anmäla verklig huvudman är bland annat aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag. Enskilda näringsidkare behöver inte anmäla någon verklig huvudman.

Vad är en verklig huvudman?

En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar ett företag (eller en förening). Eller personer som tjänar på att någon annan agerar åt dem.

Hur anmäler jag?

Du gör din anmälan på Bolagsverket.se. Logga in i e-tjänsten med din e-legitimation, (exempelvis mobilt BankID):

1. Kolla vilka regler som gäller för just din företagsform (länk!)
2. Ta reda på om ni har någon verklig huvudman och vem eller vilka det i så fall är.
3. Logga in i e-tjänsten och fyll i de obligatoriska uppgifterna (läs mer här). Företag som bildats innan lagen började gälla 1 augusti 2017 måste anmäla senast den 1 februari 2018. Nyregistrerade företag från och med den 1 augusti 2017 anmäler inom fyra veckor. Anmälan är kostnadsfri till och med den 1 februari 2018.

Varför?

2015 antog Europaparlamentet ett nytt penningtvättdirektiv. Enligt detta direktiv måste alla EU-länder ha ett register över verkliga huvudmän. Syftet är att banker och finanspolisen ska kunna ta reda på vem eller vilka som står bakom ett företag. Informationen om vem som är verklig huvudman ska bidra till att bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism.

Apotekaren som inte vill sluta jobba

Företagsresan skulle börja i tidig ålder, men en händelse 1971 satte käppar i hjulet. Dan har minst sagt en händelserik karriär. Han har introducerat världens största läkemedel, startat en av Sveriges största biodlingar och grundat Octean AB – egenvårdsföretaget som Spartan Redovisning har samarbetat med sedan 2002. Det för att bara nämna några saker!

Dan Magnusson har varit företagsam sedan fyra års ålder. Född i Landala under fattiga förhållanden började Dan som liten pojk att samla ihop flaskor och tidningar för att dra in en slant. Det var naturligt att det skulle vara så, berättar han.

Dans far hade ett hårt arbete i byggbranschen. Modern observerade och ville att sonen skulle utbilda sig för en bättre framtid. Sagt och gjort: 1966 var Dan den första i släkten att ta studenten. Och därefter var han fast beslutsam om att utbilda sig vidare till apotekare. På den tiden var apoteken privatägda:

– Främst var ambitionen att bli auktoriserad, köpa ett apotek och bli egenföretagare. Kanske var jag ung och naiv, men apotekare tjänade mycket pengar då. Tanken att jobba som anställd på apotek, den hade inte slagit mig.

Efter studentfirande i Barcelona och uppläsning av betygen i matte och fysik insåg Dan att han behövde jobba ihop lite pengar för att ha råd med apotekarutbildningen, som då var på Farmaceutiska Institutet i Stockholm. Han fick jobb på posten i Göteborgs hamn och jobbade ett år, tills han fick råd att köpa en bil att bo i och drog iväg.

1971, året när Dan blev färdigutbildad apotekare tog staten över apoteken:

– Precis när jag var färdig så gick rullgardinen ner. I samma veva fick jag reda på att jag skulle bli far också, så det var ju spännande!

Med utbildningen i ryggen var det i varje fall dags för praktik under ett halvår innan Dan kunde få sin auktorisation. Han fick en plats på Apoteket Ekorren i Älvsjö:

– Ägaren var ursinnig över att staten hade tagit över hans apotek. Och hans son, som skulle tagit över chefsposten, ville inte sätta sin fot där heller. Så där stod jag som ensam apotekare med ett dussin anställda receptarier. De såg plötsligt mig som chefen. Och jag kunde ju nada! Jag var nyexaminerad och hade aldrig jobbat i rollen. Men en av receptarierna kunde verksamheten väl, så jag höll mig till honom och lärde mig de viktigaste!

Efter praktiken gifte sig Dan med sin danska flickvän i Svenska Kyrkan I Köpenhamn, döpte barnet och bosatte sig tillfälligt i NØrrebro med fru och bebis.

Introducerade världens största läkemedel på marknaden

Med sin bas i Köpenhamn fick Dan anställning på Astra, Sveriges största läkemedelsföretag. Där arbetade han i 18 års tid med en rad olika funktioner. Först som läkemedelskonsulent, därefter som produktchef och internationell marknadschef där han åkte runt i världen och sålde betablockerare (blodtrycksmedel) och introducerade mag-tarm läkemedlet Omeprazol – världens största läkemedel.

– Det var en väldigt spännande tid. Jag arbetade på Astras dotterföretag Hässle i Mölndal, som till slut stod för all försäljning av Omeprazol. Omeprazol blev koncernens viktigaste produkt och Astra beslutade att Omeprazol skulle underordnas Södertäljes marknadsavdelning, eftersom det nu handlade om miljarder. Men det var ju vi på Hässle som hade slagits, ofta i motvind, för att få resurser till Omeprazol, och vi som hade trott på, kämpat och introducerat produkten. Så skulle plötsligt vi vara stödjefunktion. Jag blev putt och sa upp mig. Jag förstår vad de gjorde, och de gjorde säkert rätt. Men det var surt och jag kände att jag hade gjort mitt!

Dan gick vidare och blev anställd som VD på DCG (Drogcentralen i Göteborg) 1989. Några år senare hade han tur, berättar han. Det franska företaget Dolisos som ägde DCG hade beslutat sig för att satsa på Sydeuropa istället för Nordeuropa. DCG var till salu.

– Jag hade inga pengar så jag kunde inte köpa företaget. Men under tiden på Astra hade jag träffat en man vid namn Refaat el-Sayed. En mycket känd affärsman som blev framröstad till årets svensk 1985, men vars glansdagar var över när han blev avslöjad att inte ha någon doktorshatt. Han hänvisade till en examen i USA som han visst inte hade. Han föll kan man säga. Men! Han hade pengar och erbjöd mig hjälp att köpa DCG. Vi åkte fram och tillbaka till Paris för att förhandla om priset. Men vad jag inte visste var att han hade andra planer. Plötsligt drog han sig ur affären och då förstod jag att jag skulle få sparken. Han hade ju en hel del fuffens för sig. Och även fast inte jag var inblandad skulle aldrig någon tro att jag inte var det.

Dan gick till sin advokat och revisor:

– De höll med mig. Du kommer att få leta jobb igen, sa de. Men så kom revisorn på att jag hade ett bra track reckord på Astra. Och att jag dessutom hade varit VD, även om det inte var så värst länge, på DCG. Han föreslog att jag skulle gå till banken och se om jag inte kunde låna pengarna för att kunna köpa företaget. Jag trodde inte ett ögonblick på det, det handlade om 20 miljoner och jag stod till god för två. Men! Jag blev beviljad ett lån.

Äntligen stod Dan som egenföretagare. Drygt 20 år senare än tänkt, men med en rad erfarenheter i ryggen. Och nu skulle det göras affärer!

”Inte gift med företaget”

Företaget gick framgångsrikt och han drev det i tio år med drygt 25 anställda. Halvvägs in i bilden kom dottern Hanna Magnusson in. Hon hade flera års erfarenhet som Hotel Manager runt om i Europa. I DCG tog hon rollen som Intern Controller, och ansvarade över administration och ekonomi.

En dag kom ett stort tyskt företag vid namn Firma Heel och la ett bud på företaget. Budet var för bra för att tacka nej till – och efter många intensiva år kände Dan att det var dags för en liten paus:

– Jag ville resa runt och spela golf. Då ville jag bli singelhandikappare, det blev jag å andra sidan aldrig.

Hur tar man steget att vilja sälja när man byggt upp någonting så framgångsrikt?

– Jag är aldrig gift med företaget. Det är rent ekonomiskt och jag tror man måste tänka så. Sedan var en tredjedel av min försäljning homeopati, vilket är en mycket utspädd aktiv substans i vatten som ska kunna ge en effekt. Det är registrerat som läkemedel i EU, men i Sverige anses det i dag vara en total humbug-verksamhet. Jag såg att marknaden inte skulle hålla framåt.

Pausen var inte långvarig. Dan har alltid haft många järn i elden och så även under de tänkta lugna åren. Bland annat startade han Sveriges största biodling och utvecklade ett system för att samla in bigift, som användes mot ledvärk. Han startade också ett företag i Sankt Petersburg. Under den tiden bildades Patentverket i Moskva, som tidigare inte funnits i Ryssland. Dan var först med att lämna in patent på varumärket Aspirin (ägt av tyska Bayer) och tillverkade och sålde Aspirin i Ryssland.

Octean

Efter de – som Dan kallar det – lugna åren var det dags för någonting nytt. Dan hade samlat på sig en rad kontakter och ansvarade för kvalitetssäkringen av läkemedel på flera olika företag (något han gör fortfarande). Han berättar att han då drog in mer än 100 000 kr netto i månaden, vilket gav ett fantastiskt startkapital till en ny verksamhet. I samma veva kände sig dottern Hanna klar med hotellbranschen.

– Jag sa: ”kom hit, så startar vi ett nytt bolag”!

Sagt och gjort. Tillsammans startade de upp Octean AB och verkade från en lokal i Masthugget, Göteborg. Företaget tillverkar, marknadsför och säljer egenvårdsprodukter som säljs till hälsokostbutiker och apotek. I produktportföljen finns bland annat varumärken som Original Silicea och Silicea Mag-Tarm, GLYC, Saframyl Positive Mood och Bi-Pro Bi-Salva. Hanna har VD-posten och Dan står för produktutvecklingen. Efter några år kom även dottern Lotte Johannesson in i bolaget – som produkt- och marknadsansvarig. I dag bedrivs verksamheten från Kungsbacka.

Vad betyder namnet Octean?

– Ingenting, egentligen. Vi ville ha någonting med ocean. Men det finns så mycket där redan. Vi la in ett t, och det företagsnamnet fanns ledigt.

Vad skulle du säga särskiljer er från andra företag som säljer egenvårdsprodukter?

– Vi höll oss till ett fåtal produkter i början och lärde oss branschen. Felet många gör är att om inte en produkt går bra, så tar man in nya på nya produkter. Man måste veta när man kan börja öka. Vi började smått, blev duktiga på våra få produkter och har nu kunnat utöka med fler.

I dag har företaget 7 anställda, varav en nytillsatt apotekare. Dan berättar att de är noga med att den funktionen alltid ska finnas. Och att utbildning och kompetens är a och o när det gäller produkter.

– Det finns inte många familjeföretag i branschen i dag. Vi har överlevt på grund att vi har en så bra konstellation och att vi är ett väldigt bra team. Hanna och Lotte har stenkoll på marknaden. Jag står för produktkompetens. Tillför nya produkter och stoppar andra.

Du har ju en otroligt omfattade företagsresa och det är flera stora bolag med i bilden. Nu när du tittar tillbaka, vad skulle du säga att du har lärt dig mest på?

– Det är lika spännande alltihop. Biodlingen har jag sålt. Jag har faktiskt köpt och sålt flera företag under resan. Jag har lärt mig att gå vidare när det är dags. Som jag sa tidigare, jag är aldrig gift med bolagen. Men Octean har så mycket förutsättningar, så där känner ingen av oss att det skulle vara aktuellt att sälja.

Konsulttjänster viktiga

Octean har samarbetat med Spartan i femton år. Vi är såklart nyfikna på vad Dan tycker om samarbetet:

– Jag tänker inte på Spartan som ett konsultföretag. Jag ser att jag har Hillevi här. Och hon är jätteduktig! Det har varit på tal att ha en anställd för att sitta här hela tiden, men jag är emot det. Det händer så mycket inom det här området. Vi ska ha någon som jobbar med många olika företag och som därav behöver ligga i framkant. Anställer du en person så kan personen bara vad vi gör, och blir hemmablind på nolltid. Spartan är viktiga för oss för att de har fler kunder.

I dag är Dan en pigg och, som han själv säger, rimligt frisk 72-åring. Och han har inte bråttom med att sluta jobba! Däremot har han börjat trappa ner litegrann i tid. På torsdagar är det herrmiddagar tillsammans med ett gäng som han känt i massor av år. Han berättar om de som är med – alla med olika bakgrund. Bortsett från Dan och en till så har de gått i pension:

– Vi drar våra olika historier och minnen genom åren. Jag kan deras och de kan mina. Men vad händer när historierna tar slut?

Hur menar du då?

– Vad jag menar är att jag inte vågar sluta jobba. De som slutat får ju inga nya historier att berätta. Jag vill inte hamna i en dypöl där ingenting längre är nytt och spännande. Det kan hända att jag kommer dit en dag där jag trivs med att mata duvorna, men jag är inte där än!

Vill du veta mer om Octean AB? Här kommer du till deras nya hemsida och webbshop!

marks-cykel-och-fritid

Marks Cykel & Fritid ger sig in på nya terränger

marks-cykel-och-fritid

Markus Johansson är inte rädd för nya utmaningar! För Spartan berättar han om cykelbranschens utveckling, glädjen i att snappa upp trender och var hans nyetablerade företag är om fem år.

Markus resa som företagare började 2007, då han var med och startade upp Mekonomen Bilverkstad i Kinna. En resa som varade i nio år, tills han upptäckte att han började få arbetsskador.

– Jag fick vibrationsskador i händerna och insåg att jag inte längre kunde hålla på med bilar. Jag var tvungen att göra något annat, berättar Markus.

Ambitionen låg fortfarande i att driva eget – och det skulle vara något där han får utvecklas. Så när Markus fick ett erbjudande hösten 2016 om att ta över en cykelverkstad och butik var han inte sen på att nappa – även om det för honom innebar en helt ny bransch:

– Det händer väldigt mycket i cykelbranschen och intresset ökar något fantastiskt mycket. Så det kändes helt rätt att ge sig in där, även om jag inte har hållit på med cyklar i den bemärkelsen tidigare. Det är bara kul med nya utmaningar!

Sagt och gjort. Markus köpte rättigheterna, avtal och lager och började driva verksamheten under nytt bolag. Han ville också att företagsnamnet skulle påminna om det föregående, som då hette Marks Cykel & MC, och valde därför Marks Cykel & Fritid.

Hur kommer det sig att intresset har ökat för cyklar?

– Framförallt är folk mer medvetna om miljön. Och fler vill röra på sig! Det kommer exempelvis in folk varje dag som frågar efter elcyklar. Det är ett jättebra komplement till den vanliga cykeln, och man bestämmer själv hur mycket den ska hjälpa till.

Knappt ett halvår har gått sedan start – nu har Marks Cykel & Fritid flyttat in i en ny lokal på Boråsvägen i Kinna.

– Det var lite tidigt egentligen. Men jag vill att min verksamhet ska växa, och då krävs en mer centralt belägen lokal. Jag märker redan att det blir mycket mer merförsäljning här!

Stark närvaro digitalt

Markus satsar även digitalt både var gäller marknadsföring och försäljning. Facebook-sidan uppdateras kontinuerligt med allt från nöjda kundbilder till information och tävlingar. På Blocket kör han kampanjer och mycket cykelförsäljning sker genom företagets e-handel. På så vis kan han sälja i hela landet. Cyklarna går att montera ner och frakta. Men det personliga bemötandet är nog så viktigt:

– Jag vill alltid erbjuda en helhet. Service och reparationer, leverans och uppföljning. Kunderna ska alltid få ett proffsigt bemötande och känna att de får all den hjälp de kan få.

Sedan i mars har Markus även fått avtal på att sälja fyrhjulingar. Och han berättar att det var en lång process för att bli återförsäljare, då det kräver mycket kunskap. Nu är han ute på olika event i Sverige och demar:

– Jag fick faktiskt sålt en fyrhjuling nu till en i Stockholm. Och han kom hit och hämtade den själv. Erbjuder man bra priser och bra service så tycker kunden det är värt att ge sig ut på en liten utflykt.

marks cykel och fritid

Hur gör man för att våga starta eget?

– Man måste tro på sig själv! Det är jätteviktigt. Sedan måste man ha en budget också. Jag har vägt mycket fram och tillbaka och har en stark känsla att jag inte vill vara anställd igen.

Varför Spartan Redovisning?

– Hillevi var kund på Mekonomen och min bror hade henne som redovisningskonsult tidigare. Jag tyckte att hon var trevlig, så när jag startade upp mitt nya företag så kontaktade jag henne direkt. Det är smidigt att ha Spartan som konsult och det funkar jättebra!

Vad är det roligaste med din verksamhet?

– Det är roligt att se vad som är i hetluften, snappa upp nya trender och att våga testa nya grejer. Helt enkelt forska lite och fråga sig ”kan det här bli en hit?” Sedan är det kul att träffa folk och det är givetvis kul att sälja! Det absolut roligaste är när en kund kommer tillbaka och berättar hur nöjd denne är med sin cykel. Att jag har gjort någon glad!

Markus har en väldigt bred kundgrupp. Vissa vill ha hjälp att hitta rätt cykel medan andra är både pålästa och medvetna om vad som trendar. Han berättar att det exempelvis är en stor efterfrågan på mountainbikes just nu.

Var ser du att företaget är om 5 år?

– Då tror jag att jag har bra mycket mer snurr. Säkert en till två anställda. Det handlar mycket om hur utvecklingen sker med fyrhjulingarna också.

marks cykel och fritid

”Man måste förnya sig”

Markus berättar att branschen inte bara expanderar, den blir också allt mer avancerad. Därför är det viktigt att alltid hålla sig uppdaterad. Det gör han genom att gå på utbildningar och läsa på de senaste nyheterna.

På vilket sätt blir branschen mer avancerad?

– Exempelvis med elektriska växlar och hydrauliska bromsar. Det kräver både kunskap och specialverktyg.

Känner du att ditt koncept är klart?

– Nej, absolut inte! En verksamhet kan aldrig stå still och köra samma hela tiden. Man måste förnya sig. Jag har lite grejer som tänker utveckla framöver, men det är hemligt just nu!

Med det önskar vi Markus stort lycka till med sin verksamhet och nya butik. Det ska bli spännande att följa utvecklingen! Här kan du läsa mer om Marks Cykel och Fritid.

Lisa om Nail Covers expansion: ”Man måste våga för att vinna”

Nail Cover Lisa

Med sina unikt nischade naglar och noga genomtänka strategi har Lisa Silfverala gjort sig ett namn i en konkurrensutsatt bransch. I dag driver hon sin egen salong, butik och nagelskola – och planerar att flytta verksamheten till Göteborg.

Som färdigdiplomerad nagelterapeut startade Lisa Silfverala sitt företag Nail Cover 2010. I starten av sitt företagande hade hon fördelen att hyra in sig på en hårsalong med stor kundkrets. Lisa minns tillbaka hur hon då fjäskade lite med kunderna som satt i hårfärgningarna, och frågade om de ville lacka naglarna medan de ändå blev snygga i håret. Hon gav kunderna handmassage eller som Lisa kallar det, dopp i grytan, och pysslade om dem utan att kräva betalning.

– Man ska inte rea- och sälja ut sig, men finnas tillgänglig och göra det där lilla extra utan att kanske vinna på det just då. För i längden så gör du ju det.

Mycket riktigt – ryktet om den glada nagelterapeuten som gav så go handmassage spred sig, och snart började Lisa bygga upp ett kundunderlag. Hon varierade sin verksamhet mellan deltid på en salong i Lerum och deltid på en i Kinna, tills hon beslutade sig för att placera sig helt och hållet i Kinna. Sedan två år tillbaka hyr hon nu sin egen lokal där hon har utvidgat sin verksamhet ytterligare.

Varför just naglar?

– Jag gjorde mina första naglar när jag var 16 år. Då var det med glasfiber, och jag kände mig så himla snygg! Där väcktes mitt intresse. Sedan tar ju livet sina egna vägar och varje gång jag bestämde mig för att utbilda mig till nagelterapeut så kom något annat i vägen. Men intresset har alltid funnits där och till slut gjorde jag slag i saken. Eftersom jag älskar att vara kreativ och designa så får jag utlopp för mitt kaos i huvudet när jag gör naglar. Det är min terapi kan man säga. Någon kanske får en idé och gör en kruka. Jag sätter min kreativitet på naglar!

Hon berättar att hon kan få en nagelidé av någons tröja eller skor, och många kunder låter henne gå bananas både vad gäller färg, design och form. Lisa har en helt egen nisch och hennes naglar är direkt igenkännbara.

– Folk ska direkt se att ”det där är Lisa-naglar” när de ser bilder på sociala medier. Och just den feedbacken får jag i dag.

Sedan gör Lisa ”vanliga” naglar också. Som fransk manikyr eller naturella. Hon poängterar att det såklart gäller att lyssna på kundernas önskemål. Och att vara just en god lyssnare har Lisa blivit van vid. Det finns många som lassar över sina privata angelägenheter på andra sidan bordet, och kanske är det därför titeln kallas nagelterapeut.

Nail Cover

Hur hanterar du det?

– Naturligtvis kan man inte sitta där och vara apatisk på andra sidan bordet, det är ju ett väldigt socialt yrke jag har. Men blir det alldeles för jobbiga bitar så försöker jag stänga av, nicka och säga ”oj vad jobbigt”. Jag har alltid varit väldigt bra på att låta sådant rinna av mig.

Driver sin egen nagelskola med märket Light Elegance

För drygt två år sedan började Lisa få problem med händerna. Flera års arbete i branschen hade resulterat i förslitningar i tummarna, och hon övervägde att dra ner på verksamheten, plugga till något annat och göra naglar vid sidan om. Varav en vän i branschen ringde upp henne och frågade om ”hon var dum i huvudet”.

– Karin lärde jag känna 2009 på en nagelmässa i Stockholm. Hennes företag heter KN Nails och hon introducerade mig för märket Light Elegance, vars material jag arbetar med i dag. När hon fick höra att jag planerade att dra ner på verksamheten föreslog hon att jag skulle bli lärare för Light Elegance. ”Då kan du fortsätta jobba med din passion, men så småningom dra ner på kundantalet vilket kommer minska värken.”

Lisa gick hem och bollade idéen med sin man. Och hon berättar hur han pushade henne:

– ”Kör!” sa han till mig. ”Ge det ett år och se hur du mår.” Nu har det gått två år och jag sitter fortfarande här.

Och hur känns det?

– Så himla bra! Jag är jättenöjd. Det ironiska är att jag har fler kunder än någonsin… För jag har helt enkelt ett bra rykte! Men jag ser att ju fler kunder jag drar in och ju mer pengar jag drar in i företaget, desto mer kan jag satsa på mitt företagande. Skolan är fortfarande under uppstart. Så småningom har jag fantastiska kollegor där jag faktiskt kan slussa över kunder. Men! För det kommer jag inte slussa bort mina stammisar, de kan vara lugna!

Vad är det roligaste med din verksamhet?

– Att designa naglar men också att få lära ut. Att se tjejer utbilda sig och ge teknikutbildningar även till utbildade. Att se händelseförloppet. Inte bara att jag gör bra naglar utan också att det jag lär ut resulterar i något bra.

Majoriteten i branschen är förstås tjejer. Men Lisa berättar att det även förekommer killar på utbildningarna.

– Det är superkul! Och många av dem är riktiga hunkar. Vilka dragplåster till salongen, skrattar hon.

– Jag känner till en nageldesigner från Belgien som är så brutalt snygg att jag tror att jag går av på mitten. Han kör en Harley Davidson i slitna jeans och drar enormt många tjejer till sina klasser. Och självklart är han inte bara snygg, han är en exceptionellt duktig nageldesigner!

Nail Cover

Välkommen till Nail Cover – salong, butik och nagelskola i Kinna.

Med mottot att motgång leder till framgång

Lisa har som mål att alltid utvecklas, och självklart är inte vägen som egenföretagare spikrak. Vi frågar henne om hon varit med om någon motgång i sitt företagande som hon vill berätta om:

– Jag vet inte om det är ett misslyckande, för motgångar driver dig alltid framåt eftersom du lär dig på vägen… Men jag minns att när jag var ny som företagare tyckte jag det var svårt med ekonomin. Jag såg en viss summa som fanns på kontot och visste att skatt och moms kommer. Men jag kunde göra många impulsiva köp i företaget som gjorde att det blev mindre för mig att plocka ut i lön. Hade jag kunnat backa bandet så hade jag nog gjort mer förnuftiga ekonomiska beslut.

Hon förklarar att det var nyhetens behag att se pengarna växa på kontot då. Men att hon fick påminna sig om att hälften egentligen inte var där.

– Sedan skulle jag aldrig sätta mig i någon kritisk situation. Jag har alltid ambitionen att det inte ska gå under en viss summa på ett av mina företagskonton, och den är ganska högt satt, för jag får ont i magen annars. Ibland får Hillevi påminna mig om att jag faktiskt har pengar, säger hon och skrattar.

Och när vi ändå är inne på ekonomin faller det ju sig naturligt att fråga – varför Spartan?

– Hillevi kom in och fixade naglarna hos mig för några år sedan. Och som med alla kunder pratar vi om vad de jobbar med. Jag hade en annan redovisningskonsult då, och när Hillevi kom tillbaka på ett återbesök några veckor senare fortsatte vi att prata, och jag frågade jag om det var okej att jag ställde en ekonomisk fråga. Jag frågade också i den vevan om hon tog sig an nya klienter. För jag kände att vår personkemi stämde. Jag gillade hennes fokus och glädje. Att hon var peppande och stöttande.

Lisa berättar vidare om samarbetet med Spartan. Att hon exempelvis aldrig behöver känna sig dum när hon ringer och har en ekonomisk fråga:

– Jag är mycket imponerad av hennes skicklighet och kunskap om ekonomi, men också av henne som person. Jag känner mig trygg. Både hon och jag är stolta över det vi gör, vi är duktiga på det vi gör och vi tar betalt för det. Det knappas inte bara in en massa siffror utan Hillevi kan ringa spontant när hon har en idé, och jag har alltid henne som bollplank.

Nail Cover

Lisa har tävlat i Stockholm på ”Nail Systems Open” – och vunnit silver i både gel och akryl.

”Jag vill mer!”

Framtidsplanerna för Nail Cover är mycket ljusa. I dagsläget är Lisa i full planering att flytta sin verksamhet till Göteborg. Dels inser hon att hon behöver ha sin bas där för att vara närmare sina elever, men hon vill också vidga verksamheten ytterligare. Drömmen är en placering inom vallgraven, men hon tror mer på en placering runt Korsvägen. Dels för att restidens skull i och med att hon kommer börja pendla, men också för att det är mer ekonomiskt fördelaktigt.

– Jag har både stammisar och nya kunder som får fullständig panik när jag yppar att jag ska flytta verksamheten till Göteborg. Men jag säger till kunderna som har varit mig trogna i så många år att de alltid kommer komma först.

Lisa har förutom sin salong i Kinna, även en salong hemma med egen ingång. Den salongen kommer hon ha kvar för stammisarna i Mark. Men för att öka distributionen och få in fler elever till sina klasser behöver huvudverksamheten vara i Göteborg.

– Allt är en chansning och ett risktagande. Men tar du inte chansen, hur ska du veta? Du kan stå och stampa på ett och samma ställe, eller så kan du ta klivet. Tar du inte klivet så händer inget mer. Jag vill mer! Man måste våga för att vinna.

Vi som har följt Lisas företag i flera år tycker det är enormt spännande att följa utvecklingen hur Nail Cover tar sig an nya kundkretsar i Göteborg. Med sina noga genomtänkta beslut och enorma drivkraft är vi övertygade om att hon kommer att lyckas galant!

Spana in Lisas alla läckra naglar på Instagram, eller besök hennes hemsida här!